donderdag 11 april 2013

Over bittere waarheid en zoete leugens

Toen ik 14 jaar (slik!?) geleden in deze job stapte, maakte ik kennis met potentiële partners voor dit gezonde Logo-netwerk en peilde naar hun verwachtingen op het vlak van gezondheidspromotie. De aanwezigheid van frisdrank- en snoepautomaten op schoolspeelplaatsen stond toen met stip bovenaan het lijstje van historische vergissingen die de ongezonde leefstijl van jongeren in de hand werkt. Dit onderwerp is bij Logo Leuven en later Logo Oost-Brabant steeds hoog op de agenda blijven staan. Op een positieve manier vragen we scholen om plaats te ruimen voor een gezond aanbod en pleiten tegelijk met overtuiging voor het wegnemen van de verkoop van frisdrank op school. We luisteren naar diegene die het niet met onze standpunten eens zijn en voorzien hen van antwoord en sluitende argumenten.
In deze Panorama-uitzending over het nieuwe zoet ‘Stevia’ mocht ik 13 jaar later dan uitleggen waarom die frisdrankautomaten nu nog steeds op Vlaamse speelplaatsen staan…

Vandaag wringt de beroepsvereniging van diëtisten zich in bochten om uit te leggen waarom ze aansluit bij een advertentiecampagne die door Coca Cola is betaald en de voordelen van suiker benoemt: suiker is geen gif dat je absoluut moet vermijden. Patrick Mullie antwoordt fel: ‘Moet je suiker onder de aandacht brengen, wetende dat de mensen geen 10 maar 20% van hun energie uit suiker halen, dat 50% van de volwassenen overgewicht heeft en dat er 200.000 te dikke kinderen rondlopen?

In schril contrast met het verhaal van de beroepsvereniging lezen we in Knack van 3 april ophefmakende feiten over suiker[1]. Steeds meer gerespecteerde wetenschappers wijzen dit genotsmiddel aan als oorzaak van de obesitasepidemie; vraatzucht en luiheid worden van de baan geveegd als mogelijke verklaringen. De auteurs zoomen in op de verslavende werking van suiker.

Het artikel laat ook Kelly Brownell, directeur van het Rudd Center for Food Policy & Obesity aan de Yale University aan het woord: met voeding is het niet anders dan met roken. Door rokers te berispen en hen de fatale gevolgen voor te spiegelen, kun je er misschien een handvol toe bewegen om ermee op te houden. Dat er vandaag in de VS nog slechts half zoveel jongeren roken als 10 jaar geleden, is in de eerste plaats te danken aan de hoge belasting op tabak en het rookverbod in openbare ruimten. Hij beveelt aan om de reclame voor ongezonde levensmiddelen te beperken of te verbieden. Vooral softdrinks, één van de belangrijkste suikerbronnen, wil hij radicaal bestrijden. Op scholen zouden ze best niet meer worden verkocht…

In 2006 zette het magazine Time, Kelly Brownell op de lijst van honderd meest invloedrijke mensen ter wereld. Wie zijn wij om hem tegen te spreken….





Annick
annick@logo-oostbrabant.be


[1] Knack, 3 april 2013. De zoete drug. De bittere waarheid over suiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen