vrijdag 24 mei 2013

Drink slim

Samen met de eerste leerjaren van enkele basisscholen gingen wij de uitdaging aan: leren om slim te drinken. Het project ‘Ik drink slim’ maakt de leerlingen bewust van het belang van voldoende te drinken, maar ook om de juiste keuzes te maken. In de huidige samenleving is er namelijk een immens aanbod aan dranken. Jammer genoeg zijn deze zeker niet allemaal even gezond.

Maar slim drinken is niet enkel een must bij kinderen, het geldt voor de gehele bevolking. Dit aangezien de gemiddelde Vlaming ongeveer 1,2 liter per dag drinkt waarvan 615 ml water. Wat helemaal niet in de buurt komt van de aanbeveling om 1,5 liter per dag te drinken, waarvan 1 liter water. Het overige deel kan onder de vorm van koffie, thee, melkproducten en frisdrank geconsumeerd worden. Kortom er is nog veel werk aan de winkel!


Enkele weetjes

- Vers geperst fruitsap is niet zoals vele mensen denken gezonder dan aangekocht fruitsap. Indien het fruitsap geen toegevoegde suikers bevat heeft het dezelfde hoeveelheid energie. Ook voor vitaminen is er geen verschil.
- Sportdranken, een bron van suiker! De energie die je verbrand hebt met het sporten zal bijgevolg weer worden aangevuld. Verloren moeite dus, water is steeds de beste keuze bij een matige activiteit van ongeveer één uur.
- Minister van Volksgezondheid Onkelinx laat onderzoeken of een taks op frisdrank en light frisdranken haalbaar is in België. Dit wordt al in Frankrijk toegepast.
- Wist je dat leidingwater de beste en meeste gecontroleerde voedingsstof is?
- Een blik cola bevat ongeveer 7 klontjes suiker!
- Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van frisdranken door de ouders meer van invloed is op het frisdrankgebruik van hun kinderen dan het gebruik ervan door hun leeftijdsgenootjes.

Ruth en Isabeau
Stagiaires

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen