woensdag 8 mei 2013

Zullen we het eens over groenten hebben?

De maand mei kondigde zich nog maar net aan: het wordt mooier weer, de zomer is in aantocht, de tulpen komen uit, de bomen bloesemen, … Allemaal leuk, maar wat een ‘groentenmens’ zoals ik in deze periode ook weet te appreciëren is het ruimere aanbod aan groenten (en fruit) dat zich aandient en de smaak ervan die in geen enkel ander seizoen te evenaren is.
Groenten eten is toch nog niet zo vanzelfsprekend. We eten allemaal wel groenten, in tegenstelling tot de fruitconsumptie, maar komen zeker niet aan de aanbevolen hoeveelheid. Voor volwassenen gaat dit over 300 gram per dag.
Uit de gezondheidsenquête halen we de volgende gegevens:

  • Het percentage van de bevolking dat dagelijks groenten eet (85%) ligt hoger dan het dagelijks eten van fruit (64%).
  • In de leeftijdsgroep 15-24 jaar (77%) is de dagelijkse consumptie van groenten het laagst.
  • Het percentage dat dagelijks groenten eet ligt hoger bij vrouwen (86%) dan bij mannen (83%).Als we dan het percentage van de bevolking dat minstens 200g groenten per dag eet bekijken, komen we maar aan 62%.
  • Het percentage mensen dat minstens 200g groenten per dag eet, stijgt significant met de leeftijd, gaande van een zeer lage prevalentie (28%) in de jongste leeftijdsgroep tot 76% in de leeftijdsgroep 55-64 jaar, om daarna terug af te nemen.
Tips en weetjes:

  • Ga voor seizoensgroenten: budgetvriendelijk, milieuvriendelijk en zo veel meer vol van smaak in het juiste seizoen.
  • Vul je lunch aan met groenten.
  • Eet ook groenten als tussendoortje.
  • Ga voor groetensoep à volonté.
  • Varieer door verschillende bereidingswijzen:  koken, stomen, …
  • Leef je uit in de presentatie, een aantrekkelijk bord smaakt nog lekkerder.
  • Diepvriesgroenten kunnen als alternatief gebruikt worden. Ze bevatten evenveel vitaminen en mineralen als verse groenten.
  • Groenten mogen onbeperkt geconsumeerd worden in tegenstelling tot fruit.
  • Varieer goed binnen de groep van de groenten. Elke groenten heeft zijn specifieke vitaminen en mineralen.
  • Bij de warme maaltijd moet je bord gevuld zijn met de helft groenten.
  • Groenten bevatten voedingsvezels.
  • Voeg wortels, tomaten, paprika, champignons, courgette en aubergine toe aan de spaghettisaus – voeg spinazie toe aan lasagne - …*
Zeker bij kinderen blijkt groenten eten moeilijk, een leuk filmpje om je kroost te helpen hiermee:

Een suggestie voor de maand mei: asperges! Dus allen naar de winkel, markt, boer van om de hoek en genieten maar. En doe dit snel, want het aspergeseizoen is maar kort.


                                                                                                                                                 Liesbeth
*met dank aan Ruth en Isabeau

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen