donderdag 30 januari 2014

On track again

We worden steeds ouder. Dat blijkt uit de Vlaamse sterftecijfers, die minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen recent voorstelde. De voornaamste doodsoorzaken in Vlaanderen zijn kanker, hart- en vaatziekten en zelfdoding. Inzoomend op de sterftecijfers door zelfdoding, is er na een daling de laatste jaren helaas weer een toename te vermelden.

Het Vlaams Actieplan Suïcidepreventie 2012-2020 bevat verschillende strategieën om suïcide te voorkomen. Vers van de pers is de app ‘On track again’, ontwikkeld door de organisatie Zorg voorSuïcidepogers.


Deze app is er voor jongeren die een zelfmoordpoging ondernomen hebben. Onderzoek heeft aangetoond dat een eerdere suïcidepoging de grootste risicofactor is voor suïcide.

Bij het openen van de app, wordt er eerst gepeild naar je stemming. Naargelang je keuze word je doorgeleid naar tips, filmpjes, getuigenissen of rechtstreeks naar de hulplijn 1813. Via deze app moeten jongeren sneller de weg naar de hulpverlening vinden. Want, net daar knelt het schoentje. Als het gaat om psychische problemen, zoeken we te weinig hulp. Dit geldt ook voor jongeren. Vaak vertellen ze aan niemand dat ze een zelfmoordpoging ondernomen hebben. Sommigen zoeken hulp bij leeftijdsgenoten, maar enkel als deze geheimhouding beloven…

Psychische problemen zijn heel menselijke reacties op gebeurtenissen, omstandigheden, ervaringen, … Hierdoor wordt onze veerkracht aangetast. Net zoals we aan onze fysieke gezondheid kunnen werken door gezond te eten, veel te bewegen, deel te nemen aan bevolkingsonderzoeken, … kunnen we onze veerkracht verhogen.

Wil je zelf of met je organisatie aan de slag met dit thema, het aanbod van Logo Oost-Brabant spreekt je zeker aan. Meer weten, contacteer het Logo.

Liesbeth
liesbeth@logo-oostbrabant.be

vrijdag 24 januari 2014

Al spijt van die goede voornemens?

Met de jaarwisseling zit iedereen ongetwijfeld weer vol goede voornemens. Stoppen met roken, vermageren, meer sporten ... Het is een groot cliché en prijkt waarschijnlijk op het voornemenlijstje van menig man of vrouw. Uiteraard ook op dat van mij. Maar het moet gezegd worden: een goede gezondheid is belangrijk en gezond eten en veel sporten draagt daar toe bij. Ik hoop er over 10 jaar nog altijd even stralend uit te zien als vandaag ;-)

Ik liet mij dan ook door collega Erika overhalen om mee te gaan sporten. Niet zomaar sporten. We gingen voor ‘Just move fatburner’. Iets met spierverstevigende oefeningen en conditietraining telkens afgewisseld. Cardio- en krachttraining dmv “eenvoudige” maar uitdagende spierverstevigende oefeningen. Na één les kan ik zeggen dat ik spieren ontdekt heb die ik niet wist dat ik ze had…. Auw. Ik hoop dat de 2de les al wat vlotter zal gaan (als ik tegen dan tenminste van die pijnlijke spieren af ben ;-))

Eind 2012 blogde ik ook over onze fantastische aankoop en mijn goede voornemen voor 2013. Eerlijk gezegd heb ik, mede dankzij onze aankoop, wel vaker de fiets genomen (al dan niet onder lichte druk van sommige collega’s en manlief). Ik kan zeggen dat ik in 2013 vaker de fiets genomen heb dan in 2012. Maar dat kon ook moeilijk anders, want ik fietste nooit naar mijn werk. Maar er is uiteraard nog mogelijkheid tot progressie. En dat is ook nodig, want als ik meer fietst naar het werk: verbetert mijn gezondheid, waardoor ik minder afwezig ben op mijn werk en de uitstoot van broeikasgassen vermindert.

En dat hebben ze in NY alvast goed begrepen. Ik zag onlangs onderstaand filmpje van Streetfilms. Deze non-profitorganisatie maakt kortfilms over duurzame mobiliteit en hoe beleid kan wegen op een betere woon- en werksfeer. Zij maakten deze video om aan te tonen hoe de straten van de stad de voorbije twaalf jaar zijn veranderd. De organisatie Streetfilms hoopt dat de nieuwe burgemeester blijft inzetten op duurzame mobiliteit.


NYC Streets Metamorphosis from Streetfilms on Vimeo.

Ook Logo Oost-Brabant zet in op duurzame mobiliteit. In 2014 krijgen 10 van onze lokale besturen kosteloos ondersteuning van het Logo om het personeel aan te zetten om actief (stappend of fietsend) naar het werk te komen.

Mijn goede voornemen voor 2014 is alvast om nog meer met de fiets naar het werk te gaan dan in 2014 ... Maar eerst wachten tot die spierpijn verdwenen is.

Joke
joke@logo-oostbrabant.be

dinsdag 14 januari 2014

Stoppen met roken – één van jouw goede voornemens voor 2014?

Stien heeft in haar blogbijdrage van vorige week wat tips gegeven om goede en gezonde voornemens te formuleren. Traditiegetrouw zal er aan goede voornemens geen tekort zijn, maar hoe pak je het nu aan om je plannen te verwezenlijken? Veel mensen beginnen vol goede moed aan hun voornemens. Soms houden ze vol, maar vaak vallen ze na een tijdje toch weer terug in het oude patroon. Dat is niet zo abnormaal, want gewoontes zijn moeilijk om te veranderen.

Neem nu stoppen met roken, één van de voornemens die bij veel rokers bovenaan staat. Voor veel mensen is dit moeilijk, maar mits de juiste voorbereiding en begeleiding zijn de slaagkansen hoog . Succesvol stoppen met roken vraagt heel wat motivatie en de adequate methode om te stoppen. Zo zijn er nicotinevervangers, individuele begeleiding en online programma’s die je kunnen helpen. Sommige rokers zijn gebaat bij een groepsaanpak. De gestructureerde begeleiding en het lotgenotencontact kunnen dat extra duwtje in de rug zijn.

Het Logo voerde in 2013 een sterke campagne “Vlaanderen stopt met roken” om mensen te ondersteunen bij het stoppen. Met een rondreizende rookstoptent en promomateriaal spraken we actief mensen aan om te stoppen met roken. In samenwerking met steden, gemeenten, bedrijven en zorgorganisaties leidden we geïnteresseerden toe naar een roostopcursus in hun buurt.



Zo gingen in Tremelo 25 personen van start in een rookstopcursus. Bijna drie kwart van deze rokers zijn intussen effectief gestopt met roken en kunnen zich met trots ex-roker noemen! Samen met Dirk Quina, een erkende tabakoloog en de begeleider van de rookstopcursus, werkten de cursisten aan de verschillende facetten van de rookverslaving. De groepsaanpak zorgde ervoor dat het stoppen met roken als positief ervaren werd en geen eenzame strijd tegen de sigaret werd. De tabakoloog stimuleerde de motivatie van de deelnemers en benadrukte hun mogelijkheid om gewoontes te veranderen. Na de gezamenlijke rookstopdag werkte de groep verder aan het voorkomen van herval.

Ook op andere plaatsen zijn mooie resultaten geboekt. In Kampenhout stopten 14 van de 16 deelnemers, in Keerbergen 4 van de 6 en in Kortenberg 4 van de 5.

Momenteel loopt nog een cursus voor de inwoners van de stad Landen, op de bedrijvensite van het Spit, Wonen&Werken en Velo in Heverlee en voor het personeel van de Stad Leuven.

In het voorjaar van 2014 zijn nieuwe cursussen gepland. In Scherpenheuvel-Zichem start een cursus op 6 maart in het Gemeenschapscentrum Den Egger. De gemeenten Bierbeek, Lubbeek en Boutersem gaan van start in het buurthuis van Korbeek-Lo vanaf 1 april. Meer details vind je hier

Heb je nog vragen over stoppen met roken of zoek je ondersteuning in je buurt? Neem dan zeker een kijkje op Vlaanderen stopt met roken.


Veel succes met je goede voornemens voor 2014!

woensdag 8 januari 2014

Nieuwjaarswensen, voornemens en realisaties

Tijdens de ochtendstond van 1 januari…

Sanne (4 jaar) zocht en vond haar nieuwjaarsbrief die ze zo goed verstopt had bij het begin van de kerstvakantie. Simon (3 jaar) maakte met het tekentafeltje en houtentrapje een podium om zijn nieuwjaarswensen met de nodige show op te voeren. En voor de 1,5 jarige Tijs had ik zelf een nieuwjaarswens gemaakt op het kinderliedje ‘Ik zag twee beren’ omdat hij zelf graag “hi hi hi, ha ha ha” zingt. Schattig, lief en amusant! Een traditie om in eren te houden…

Omdat de wensen universeel zijn, wil ik Tijs zijn brief graag met jou delen:


Ik wens je een top gezondheid?!

… Maar … je moet me wel beloven dat je zelf ook je best gaat doen om de slaagkansen van deze wens te verhogen. Als we mekaar een goede gezondheid wensen, gaan we er bijna vanuit dat gezondheid een lot is. Deels is dat wel zo aangezien je gezondheid bepaald wordt door genetische en verworven factoren én door je sociale en fysieke omgeving. De omgeving kunnen we binnen bepaalde grenzen al naar onze hand zetten. Meestal kan je zelf kiezen welke weg je neemt naar de school of het werk, je kiest meestal zelf op welke uren van de dag je buiten gaat joggen en welk parcours je volgt, … Je gezondheid wordt echter ook beïnvloed door je levensstijl en daar heb je volledig zelf vat op. Omdat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, lees je hieronder enkele tips en doorverwijswebsites die je kunnen helpen om goede voornemens voor 2014 te formuleren!
  • Fiets en wandel om afstanden kleiner dan 5 kilometer te overbruggen en laat de auto wat vaker thuis (goed voor je portemonnee en je gezondheid!)
  • Beweeg minstens 30 minuten per dag of zet dagelijks minstens 10.000 stappen
  • Zet thuis regelmatig de ramen open zodat de verontreinigende stoffen die zich binnen opstapelen naar buiten kunnen en er ‘verse’ lucht naar binnen kan.
  • Ga in op de persoonlijke uitnodiging die in je brievenbus belandt en neem deel aan de bevolkingsonderzoeken voor het vroegtijdig opsporen van borst-, dikke darm- en baarmoederhalskanker
  • Stop met roken. Heb je geen idee hoe? Neem eens een kijkje op www.vlaanderenstoptmetroken.be of schrijf je in voor een rookstopcursus in je buurt
  • Neem geen drugs
  • Beperk het drinken van alcohol
  • Eet gevarieerd en gezond door de actieve gezondheidsdriehoek te respecteren
  • Hou je geestelijk gezond

Gezonde voornemens is één ding, volhouden is andere koek!

Goede voornemens op een duurzame manier in de praktijk brengen vereist gedragsverandering. Wil je blijvende gedragsverandering bereiken, is het belangrijk inzicht te verweren in de motivatie. Wil je je familie, vrienden, cliënten, patiënten en collega’s ondersteunen bij het volhouden van hun goede voornemens? Maak dan kennis met motiverende gespreksvoering. Dit is een methode om mensen aan te zetten tot gedragsverandering door erover te praten en de intrinsieke motivatie te verhogen. Zin in meer? Elke organisatie werkzaam in de welzijns- en gezondheidssector kan bij het Logo een initiatie van 2,5 uur aanvragen over motiverende gespreksvoering.


En wat zijn jouw goede voornemens voor 2014?

Ik wens jullie alle goeds voor 2014 en bovenal een goede gezondheid!

Stien
Stien@logo-oostbrabant.be