woensdag 8 januari 2014

Nieuwjaarswensen, voornemens en realisaties

Tijdens de ochtendstond van 1 januari…

Sanne (4 jaar) zocht en vond haar nieuwjaarsbrief die ze zo goed verstopt had bij het begin van de kerstvakantie. Simon (3 jaar) maakte met het tekentafeltje en houtentrapje een podium om zijn nieuwjaarswensen met de nodige show op te voeren. En voor de 1,5 jarige Tijs had ik zelf een nieuwjaarswens gemaakt op het kinderliedje ‘Ik zag twee beren’ omdat hij zelf graag “hi hi hi, ha ha ha” zingt. Schattig, lief en amusant! Een traditie om in eren te houden…

Omdat de wensen universeel zijn, wil ik Tijs zijn brief graag met jou delen:


Ik wens je een top gezondheid?!

… Maar … je moet me wel beloven dat je zelf ook je best gaat doen om de slaagkansen van deze wens te verhogen. Als we mekaar een goede gezondheid wensen, gaan we er bijna vanuit dat gezondheid een lot is. Deels is dat wel zo aangezien je gezondheid bepaald wordt door genetische en verworven factoren én door je sociale en fysieke omgeving. De omgeving kunnen we binnen bepaalde grenzen al naar onze hand zetten. Meestal kan je zelf kiezen welke weg je neemt naar de school of het werk, je kiest meestal zelf op welke uren van de dag je buiten gaat joggen en welk parcours je volgt, … Je gezondheid wordt echter ook beïnvloed door je levensstijl en daar heb je volledig zelf vat op. Omdat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, lees je hieronder enkele tips en doorverwijswebsites die je kunnen helpen om goede voornemens voor 2014 te formuleren!
  • Fiets en wandel om afstanden kleiner dan 5 kilometer te overbruggen en laat de auto wat vaker thuis (goed voor je portemonnee en je gezondheid!)
  • Beweeg minstens 30 minuten per dag of zet dagelijks minstens 10.000 stappen
  • Zet thuis regelmatig de ramen open zodat de verontreinigende stoffen die zich binnen opstapelen naar buiten kunnen en er ‘verse’ lucht naar binnen kan.
  • Ga in op de persoonlijke uitnodiging die in je brievenbus belandt en neem deel aan de bevolkingsonderzoeken voor het vroegtijdig opsporen van borst-, dikke darm- en baarmoederhalskanker
  • Stop met roken. Heb je geen idee hoe? Neem eens een kijkje op www.vlaanderenstoptmetroken.be of schrijf je in voor een rookstopcursus in je buurt
  • Neem geen drugs
  • Beperk het drinken van alcohol
  • Eet gevarieerd en gezond door de actieve gezondheidsdriehoek te respecteren
  • Hou je geestelijk gezond

Gezonde voornemens is één ding, volhouden is andere koek!

Goede voornemens op een duurzame manier in de praktijk brengen vereist gedragsverandering. Wil je blijvende gedragsverandering bereiken, is het belangrijk inzicht te verweren in de motivatie. Wil je je familie, vrienden, cliënten, patiënten en collega’s ondersteunen bij het volhouden van hun goede voornemens? Maak dan kennis met motiverende gespreksvoering. Dit is een methode om mensen aan te zetten tot gedragsverandering door erover te praten en de intrinsieke motivatie te verhogen. Zin in meer? Elke organisatie werkzaam in de welzijns- en gezondheidssector kan bij het Logo een initiatie van 2,5 uur aanvragen over motiverende gespreksvoering.


En wat zijn jouw goede voornemens voor 2014?

Ik wens jullie alle goeds voor 2014 en bovenal een goede gezondheid!

Stien
Stien@logo-oostbrabant.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen