dinsdag 4 februari 2014

Zon(nebloem)

Hoe heerlijk kan het zonnetje zijn! Enkele weken geleden waren we de (zachte) winter hier ontvlucht naar het warme Egypte, maar blijkbaar hebben we de zon en de warmte meegebracht! Wandelend in het zonnetje met mijn zoontje in de draagdoek... heerlijk! Maar ook een moment om alle kankerpatiƫnten een (warm) hart onder de riem te steken. Gisteren rapporteerde de Wereldgezondheidsorganisatie nog dat er in de komende twintig jaar 22 miljoen nieuwe kankerpatiƫnten bijkomen... per jaar.

‘Deze nieuwe cijfers geven een sterk signaal dat onmiddellijke actie nodig is. Hoewel er vooruitgang geboekt is, kunnen we kanker niet alleen met behandelingen oplossen. Er is meer inzet nodig op het vlak van preventie en vroege opsporing’ haalt het agentschap van de WGO aan.

Vanuit het Logo proberen we via verschillende kanalen in te zetten op kankerpreventie.

Via oncoloog prof. dr. Van Limbergen informeren we gemeentelijke mandatarissen met een infosessie naar aanleiding van de komst van de mammobiel. Deze maand gaan er maar liefst drie infosessies door!
Hij legt nauwgezet het belang van de bevolkingsonderzoeken van dikkedarm-, baarmoederhals- en borstkanker aan. De voordelen wegen nog steeds op tegen de nadelen!


Want... dankzij borstkankerscreening worden maar liefst 7 tot 9 op 1000 vrouwenlevens gered!

Rond deze voor- en nadelen werd vorige week nog gedebatteerd met een huisarts.
Eind vorig jaar werden de gezondheidsdoelstellingen vernieuwd en opgenomen in een actieplan, met onder andere een verhoogde participatie van de doelgroepen voor de drie bevolkingsonderzoeken naar kanker.

Vandaag, 4 februari, is het Wereldkankerdag. De Stichting tegen Kanker roept op Facebook op om je profielfoto te veranderen in een zonnebloem. Om iedereen die (mee)vecht om kanker te overwinnen met een bloemetje te bedanken.

Eind februari gaat onze eerste mammoboxsessie door in Kortenberg en ik hoop de collega's warm te kunnen krijgen voor Levensloop, op 26 en 27 april in Leuven!
Levensloop is er om fondsen te werven ten voordele van de strijd tegen kanker. Het geld gaat integraal naar de missie van de Stichting tegen Kanker:
•het wetenschappelijk kankeronderzoek financieel steunen;
•een gezonde levensstijl en preventieboodschappen promoten;
•sociale hulp bieden aan de mensen getroffen door kanker en hun naasten.

Sponsoren jullie ook ons team of doen jullie ook mee?

Karen
karen@logo-oostbrabant.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen