vrijdag 23 mei 2014

Wat weet JIJ van gezonde voeding?

Ik ben student voeding- en dieetkunde aan KHLeuven. Ik zit in mijn derde en laatste jaar. Om mijn studie af te ronden loop ik stage bij Logo Oost-Brabant. Een gek idee dat ik dan effectief diƫtiste genoemd kan worden.

Een tijdje geleden gaf ik samen met Stien de interactieve workshop ‘de milieu-en voedingsdokter’ in het derde middelbaar van het Sint-Jozefscollege te Aarschot. We deelden de leerlingen op in twee groepen. Deze twee groepen speelden tegen elkaar. Elke leerling speelde het spel ook individueel op papier. De winnaars kregen een leuke prijs. Vier speelrondes passeerden de revue. Stien nam de rondes over milieu voor haar rekening, ik die over voeding. De groep vaardigde per ronde twee super-spelers af die voor groepspunten speelden met de elektrokoffer. Meer informatie over een elektrokoffer vind je op de website van Logo Oost-Brabant.

De rondes bestonden uit een aantal waar- of niet waar-vragen. Een juist antwoord doet een lichtje branden. De leerlingen kregen voor het thema milieu vragen over ‘straling’ en ‘gezonde lucht in de klas’ voorgeschoteld. Het thema voeding komt hieronder aan bod.

In de eerste voedingsronde moesten de leerlingen de actieve voedingsdriehoek vervolledigen. Ik dacht dat veel leerlingen dit gemakkelijk zouden vinden. Er wordt op de schoolbanken toch al meer aandacht besteed aan voeding. Het viel me echter op dat de leerlingen het toch niet zo gemakkelijk vonden. Er werd soms geredeneerd met grammen en liters om een goed antwoord te vinden. Een makkelijkere vraag was blijkbaar waarom de ‘actieve voedingsdriehoek’ de vorm heeft van een driehoek. De basis is het grootst, hier hebben we dus meer van nodig. Hoe smaller de groep, hoe minder we ervan nodig hebben. Het topje ten slotte hebben we totaal niet nodig, dit is de restgroep. Hier zitten de voedingsmiddelen die we heel lekker vinden zoals chocolade, koeken, snoep...

De tweede voedingsronde bestond uit waar- of niet waar-vragen. Hierbij was het vooral opvallend dat geen enkele groep wist dat diepvriesgroenten een goed alternatief zijn voor verse groenten. Diepvriesgroenten verliezen immers geen vitaminen en mineralen meer eens ze zijn ingevroren. Het invriezen gebeurt ook meteen na de oogst. Verse groenten leggen vaak een lang traject af vooraleer ze op ons bord terecht komen en verliezen zo vitaminen.

Ik merk in mijn directe omgeving dat ook volwassenen nog nood hebben aan een goede kennis rond voeding. Daarom is het volgens mij eens zo belangrijk om op school aan voeding te werken. Wanneer je als kind al leert wat gezond is, ga je op latere leeftijd minder snel de gewoonte kweken om ongezond te eten. Hoe ouder, hoe moeilijker je die gewoontes kan veranderen. Daarnaast maakt de reclame het ons niet makkelijker en is er in de winkel een ruim aanbod aan koeken en snoep. Een gezonde levensstijl heb je voor je hele leven, het is niet iets tijdelijk!

Sara
Stagiaire

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen