woensdag 11 juni 2014

Het WK-voetbal bekeken door een Logo-bril

Alles staat in het teken van het WK voetbal. Je kan er niet onderuit, of je nu wil of niet. Zelfs het weekthema in de kleuterklas van mijn dochter wordt er volop door gedomineerd. De juf roept alle kinderen op om vlaggen, voetbalkleren, panini-stickers, … mee te brengen. Als niet-voetbalfan duik ik de garage in. Ergens ver weg, diep onder het stof, moeten nog twee grote tricolore vlaggen liggen. Antieke stuks, daterend van meer dan een halve eeuw geleden, toen de grootvader van Johan op 21 juli en 15 november traditiegetrouw de Belgische vlag liet wapperen. Heel de voorgevel (ons huis is 6 meter breed) kan je ermee afdekken. De stof is verduurd en er hangt een vreemd geurtje aan, maar Sanne is dolblij met haar Belgische vlag! Spontaan spreekt ze over “Kortwa” (Courtois) en “Witsel” waarbij ze in dezelfde zin toevoegt dat “Kortwa” een groene bloes heeft. 5 jaar is ze, nooit heeft ze tegen een bal getrapt, en ook zij kan er niet onderuit.

De voetbalgekte en de veel belovende Belgische ploeg maken van de Rode Duivels een sterk marketingmerk. Alle grote voedingsproducenten willen erin mee gaan: Zwan-worstjes, Tricolore Raketijsjes, Rode Chokotoffs, unieke rode duivels blikken van Jupiler, ... Het zal je niet verbazen dat voornamelijk verpakkingen van ongezonde voeding prijken met het WK Voetbal of onze Rode Duivels. Al een krop ijsbergsla zien liggen met het hoofd van Witsel op de verpakking, tomaten met de foto van Mignolet of aardbeien met Wilmots erop? De Rode Duivels zelf mogen niet zomaar eten wat ze willen. Zij zijn gebonden aan strikt voedingsadvies. Maar is gezonde voeding niet voor iedereen belangrijk?

Misschien mogen we toch niet te pessimistisch zijn. Voetbal is een sport en zet mensen in beweging. Bewegen is cruciaal voor onze gezondheid leert de actieve voedingsdriehoek ons. De mediacampagne ‘Ook de twaalfde man moet in vorm zijn!’ van de Vlaamse overheid grijpt het WK aan om elke supporter na te laten denken over zijn eigen levensstijl. Met 47% van de Vlamingen die te kampen heeft met overgewicht, is dit absoluut een must.

Het WK in Brazilië heeft al heel wat stof doen opwaaien. Met de opening van het WK in zicht moest de bouw van de voetbalstadions snel gaan, met meerdere dodelijke arbeidsongevallen tot gevolg. De lokale bevolking neemt het bovendien niet langer dat er zeer vlot vrij hoge budgetten worden vrijgemaakt voor het WK, terwijl het land kampt met grote structurele tekorten op vlak van basisinfrastructuur zoals gezondheidszorg, onderwijs, openbaar vervoer, veiligheid en corruptiebestrijding. Het geld dat de overheid besteedt aan de bouw van voetbalstadions kan ze niet meer investeren in andere sectoren; of zoals het economische gezegde luidt: “kiezen is verliezen”. Is het sociaal-economisch gezien duurzaam om als BRICS land te opteren voor het organiseren van grote sportevenementen? Het WK Voetbal in Zuid-Afrika (2010) en de Olympische Spelen in China en Rusland tonen aan dat deze sportevenementen veelal prestigeprojecten zijn met weinig maatschappelijke return.

En wat met het ecologische aspect? Het Braziliaanse consultancybedrijf Personal CO² Zero heeft berekend dat het WK Voetbal meer dan 11 miljoen ton CO² zal uitstoten ten gevolge van de vele internationale verplaatsingen van sporters en supporters, maar ook van de hele voorbereiding, met de bouw of verbouwing van de stadions. Om deze CO²-uitstoot te neutraliseren zou 46.946 hectare bos aangeplant moeten worden; dat is een derde van de oppervlakte van de Pantanal, het grootste draslandgebied ter wereld, dat voor een groot deel in Brazilië ligt. De berekeningen van de Braziliaanse regering – die willen hard maken dat het wereldkampioenschap een ecologisch verantwoord evenement is – spreekt van ongeveer 1,4 miljoen ton CO². Andere bronnen spreken van 2,72 miljoen ton aan broeikasgassen (vergelijkbaar met de uitstoot van 560.000 auto’s) vanaf de aftrap van het WK tot de laatste supporter weer thuis is. Volgens de FIFA zal het WK uiteindelijk CO²-neutraal zijn omdat de FIFA de uitstoot compenseert door 2 miljoen euro te investeren in hernieuwbare energieprojecten. 12 arena’s ontvingen ondertussen het duurzaamheidscertificaat Green Seal voor duurzame ontwikkeling. 2 stadions ontvingen daarnaast het LEED certificaat, de hoogste erkenning voor duurzame bouw (o.a. 13% minder energieverbruik, minder materialengebruik, bouwafval hergebruiken als grondstof, zonnepanelen, regenwateropvangsysteem voor spoeling van toiletten en irrigatie van het grasveld). De werkelijke milieu-impact zullen we niet kennen, maar dat zulke evenementen het milieu schaden – alle compensaties ten spijt - staat als een paal boven water. CO²-uitstoot is immers één aspect, wat met bijvoorbeeld het vele geproduceerde afval of watergebruik? En is een brongerichte aanpak niet effectiever?

Misschien eerst in eigen boezem kijken? Want zijn wij met het Logo wel duurzaam bezig?
Het Logo heeft sinds kort haar schouders gezet onder het streven van de provincie Vlaams-Brabant om klimaatneutraal te worden. We willen onze eigen werking verduurzamen, maar ook een duurzaamheidsreflex inbouwen in de projecten die we zelf uitvoeren of introduceren bij onze partners. We moeten onze startbalans nog opmaken, maar enkele recente initiatieven tonen dat we veel in ons mars hebben:
  • De lunch van het plenair overleg met al onze partners afgelopen vrijdag kwam van een biologische koffiebar;
  • We bestuderen de mogelijkheden van voedselteams voor het aankopen van fruit
  • De medewerkers van het Logo zijn opgedeeld in twee teams en fietsen enthousiast naar het werk met Bike-to-Work. Het team ‘start to rebike’ heeft momenteel een fietsgraad van 42% terwijl ze 25% voorop hadden gesteld. Het andere team ‘work to bike’ heeft vandaag een fietsgraad van 80% (streefdoel: 75%).
  • Het Logo ondersteunt lokale besturen om ook hun medewerkers meer te laten fietsen naar het werk met het project ‘Actief woon-werkverkeer’
  • Met het project ‘Ik Drink Slim’ willen we lagere schoolkinderen aanzetten om meer kraantjeswater te drinken uit een herbruikbare drinkbus
  • We verkennen wegen om meer in te zetten op gezonde en duurzame projecten, samenwerkingsmogelijkheden ikv de week van de smaak dat dit najaar in het teken van duurzaamheid staat
  •  

We zijn op de goede weg, maar de eindmeet is nog héél ver! Wij willen er voor gaan. Jij ook?

Stien
Stien@logo-oostbrabant.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen