vrijdag 13 februari 2015

Kabouters in mijn boodschappentas

Elke woensdagvoormiddag ga ik steevast met de kids boodschappen doen. Zoonlief, 4 jaar met het kleine karretje ("Pas op, kijk voor je, laat de mevrouw eens door jongen!") voorop en dochterlief, 2 jaar bij mama in de grote kar. Wat vinden ze dit telkens weer leuk.

We beginnen de winkel met de groenten- en fruithoek. Voor mij de 'safe corner'. Zoonlief kiest zijn favoriete fruitjes en legt ze fier in zijn eigen kinderkarretje. Mama kiest nog wat ander fruit voor voldoende variatie. We kiezen nog wat groentjes voor de komende dagen en dan begint het... "Kijk mama, choco!". Ik kan hem net wat afleiden door hem op de knop van de broodmachine te laten duwen. Oef… deze zijn we voorbij.

We lopen verder naar de charcuterieafdeling en botsen bijna op een rek met paaseitjes. "Oh mama! Paaseitjes!", roept zoonlief opgewonden. "Die wil ik zo graag!". "Nee, jongen, het is nog lang geen Pasen en zus mag deze niet eten," (zus heeft melk-soja intolerantie) en we lopen verder. Zoonlief al morrend achter mij…

Wat verder ziet hij boterhamworst van Plop. Terug die grote oogjes. "Oh, mama kijk Plop-worst…". Zoonlief is een zeer grote fan van Plop en ja hoor, deze keer geeft mama toe…Ook dochterlief, amper 2 jaar, herkent haar lievelingsclown Bumba in allerlei producten. "Bumbaaaaaa!", schalt ze vrolijk door heel de winkel.

En zo gaan we heel de winkel door. We trotseren de brikjes met kleurrijke sapjes, ("Want Ferre van mijn klas heeft die ook"), de ijsjes, koekjes… Zoonlief geeft het al wat sneller op bij de zoveelste “Neen, jongen”.

reclame_website.pngTal van producten met favoriete figuurtjes of opgevrolijkte verpakkingen, worden liefst aangeboden op ooghoogte van de kleintjes. Koekjes verrijkt met extra calcium, fruitsappen met natuurlijk bronwater, groeimelk voor de allerkleinsten… Als mama van een dochter met melk-soja-allergie lees ik alle verpakkingen grondig en steeds kom ik tot de conclusie dat deze producten niets van voedingswaarde bevatten, maar de verpakking wil je doen geloven dat deze 'toch net iets gezonder' zijn. Of nog erger, ze willen je doen geloven dat deze goed voor je kind zijn. Niets is minder waar…

Eigenlijk vind ik het zo jammer dat deze marketing zich voornamelijk toespitst op dergelijke ongezonde voeding gericht naar de allerkleinsten. Moesten we deze uitgekiende strategie toepassen op gezonde voeding, dan zouden onze kindjes er wel bij varen!

En ook voor mama zou het veel leuker zijn om toegefelijker te kunnen zijn tijdens de boodschappen. Meer weten over reclameboodschappen en verkoopargumenten voor voedingsproducten? Het Logo-project Reclame, we zijn er vet mee gaat hier dieper op in.

Lien
lien@logo-oostbrabant.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen