zaterdag 9 mei 2015

Voor alles een eerste keer

Ai, ai het is de eerste keer dat ik moet bloggen (stagiair). Hoe begin ik hier aan? Waar zal ik over schrijven? Waarover is er al geschreven? HELP!!!

Ok, let’s do this !

Met het goede weer dat er volgende week zit aan te komen, (zolang de weergoden niet van gedachten veranderen) zullen de terrasjes weer volstromen. En ik zit hier binnen pancartes te ontwerpen voor de gezondheidsrally terwijl buiten de zon schijnt. Nog even doorbijten om de pancartes voor de fiets- of wandeltocht doorheen de gemeente af te maken. Ik zat net aan het stukje over voeding, misschien dat ik daarom zin krijg om een terrasje te doen.

Ik droom even weg naar volgende week en probeer me te bedenken welk drankje ik zal bestellen. Weet jij al wat je gaat drinken? Pak de drankkaart er alvast bij en doe een gebedje in de hoop dat de garçon je tafel bereikt voor je vergaat van de dorst. De drankkaart is eindeloos, wat moet ik nu toch drinken? Bier of toch liever wijn? Of een cocktail? Of toch maar even iets fris om in één teug binnen te gieten?

Veel van deze dranken bevatten een heleboel suiker. Denk maar eens aan dat kleine flesje cola bij je rum. Dit kleine flesje bevat reeds 26,5 gram suiker. Je zou van minder gaatjes krijgen. En geef nu toe “eentje is geentje”. Wie van ons drinkt op een terras maar één drankje? Inderdaad, bijna niemand! De hoeveelheid suiker is echter niet het enige wat deze cola zo slecht maakt voor je tanden. Cola en andere frisdranken zijn heel zuur. Maar vergeet ook het fruitsap in je cocktail niet. Fruitsap is even zuur als het maagzuur dat je lichaam maakt om je eten te verteren. En dit giet je zomaar even in je mond.

Het zuur is niet zoals veel mensen denken afkomstig van het koolzuurgas in je drankje, maar wel van de verschillende voedingszuren (fosforzuur, citroenzuur) die worden toegevoegd.

Het glazuur van je tanden begint geleidelijk aan op te lossen, wat je tanden kwetsbaarder maakt voor gaatjes en slijtage door te knarsen of te bijten op de borrelnootjes op tafel.

Water is en blijft de ideale dorstlesser. Het is niet zuur en bevat geen suiker. Andere dranken mogen, maar:

* Gebruik ze niet dagelijks

* Drink ze bij de maaltijd

* Drink er steeds water of melk na

De volgende keer dat je de kaart openslaat of als je bij de tandarts zit, denk dan nog eens aan wat je hier gelezen hebt. Geniet van het weer!!!

Voor meer info over het project ‘gezondheidsrally’ kan je terecht op de website van Logo Oost-Brabant.

Joren
Stagiair

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen