maandag 1 juni 2015

Fietsen – een vorm van meditatie of Cycle Chicas en competitiebeesten (deel 2)

Een aantal weken gelegen vond het plenair overleg van het Logo plaats, met als thema ‘geestelijke gezondheid’. Collega Liesbeth toonde tijdens de vergadering aan hoe belangrijk het is om je geestelijke gezondheid te verzorgen en te trainen. Veerkracht of weerbaarheid vergroten noemde Liesbeth dit. Enkele cijfers: 32% van de Belgische bevolking geeft aan psychische problemen te ondervinden zoals angst, depressie, moeilijk slapen, gespannen zijn en verdriet, 14% dacht al eens aan zelfdoding en 20% van de vrouwen en 12% van de mannen gebruikt psychotrope geneesmiddelen.

Net zoals je je fysieke gezondheid traint door te bewegen, vergroot je je mentale gezondheid door te oefenen; iets wat we niet vaak doen en niet gewoon zijn te doen. Haar boodschap was dan ook: probeer geestelijk gezonde intermezzo’s in je dagdagelijks leven in te bouwen. ‘Maak elke dag tijd vrij voor jezelf’, was een van de tips. Probeer gedurende de dag (best elke ochtend, middag en avond) vijf à tien minuten tijd te maken om helemaal niets te doen, alles los te laten en te ontspannen. Als je denkt dat je dit niet lukt, dan is het goed om enkele eenvoudige technieken aan te leren die je helpen om te ontspannen waar en wanneer je dat zelf wilt. Afhankelijk van je persoonlijkheid kies je oefeningen die bij je passen. Iemand zet een muziekje op, sluit de ogen en komt zo tot rust. Iemand anders doet met een goede ademhalingstechniek energie op door even te mediteren. De boodschap is, doe dat waar je je goed bij voelt.

Ik kan een zware werkdag verteren door op mijn koersfiets te springen en naar huis te racen; of ik ontspan eventjes door een rondje te lopen tijdens de lunchpauze met collega Karen. Voor mij is dat een soort meditatie, zeker als ik een langere afstand loop of fiets en dan helemaal aan niets meer denk. En blijkbaar ben ik niet de enige, die zo denkt.

Vorige vrijdag schreef een collega van het Riso nog een blogbericht met de top 10 voordelen van een actieve woon-werkverplaatsing met de fiets. De voordelen zijn allemaal heel herkenbaar, (fietsen is voor het milieu, je conditie blijft op peil, ..), maar vooral nummer 7 vond ik toepasselijk: 

7. Van fietsen kom ik helemaal tot mezelf. Er zijn overigens sluitende wetenschappelijk bewijzen dat fietsen stress vermindert. Sommigen beschouwen fietsen zelfs als een vorm van meditatie.

Dus, fietsen kan wel degelijk goed zijn voor je geestelijke gezondheid en niet enkel voor je fysieke gezondheid. Maar momenteel heb ik ook nog een andere drijfveer om met de fiets naar het werk te komen (zie ook blogbijdrage van joke van vorige week: Cyle Chicas en competitiebeesten). Zoals jullie misschien gelezen hebben maak ik samen met Erika en Joke deel uit van de ‘Logo OBR Cycle Chicas’, en we willen ons graag eens door onze collega’s laten verwennen met een picknick als we de Bike-to-work summer challenge gewonnen hebben! Dus, collega’s-uitdagers, smeer jullie benen maar in als jullie nog een kans tegen ons willen maken! 

Barbara
barbara@logo-oostbrabant.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen