donderdag 10 september 2015

Middaglunch op het Logo

Sommige gewoonten zijn zeer hardnekkig, andere vinden dan weer geruisloos ingang. Zo eten we hier op het werk al een tijdje ’s middags rechtopstaand. Zo rond half een gaat iedereen aan de koffietoog rechtstaan, bokes, soep- en slakommen in de hand. Ik denk dat we dit doen om het sedentaire kantoorgedrag te doorbreken, maar helemaal zeker ben ik niet.

Altijd boeiend ook de gesprekken tijdens de rechtopstaande middaglunch. Haast alle collega’s zitten in de fase van de kleine kinderen: baby’s, peuters, kleuters of lagere schoolleeftijd. Logisch dan dat het gros van de gesprekken gaat over groentepap, bevallingen, slaaptekorten, afkolven, nieuwe boekentassen en over die wonderlijke groeischeuten.

En ik, moeder van twee flinkerds van 16 en 19, herinner me nog vaag de groentepap en de slaaptekorten (…wegens kleine kinderen) en mijmer wat in stilte. Al goed dat de ‘mensen-groei’ zo’n lang en traag proces is, dat je wel wat tijd krijgt om helemaal  ‘ouder’ te worden en om veel van elkaar te leren met vallen en opstaan. Elke dag wordt de wereld van kinderen groter, met of zonder scherm. Voor je het weet is het zeuren over huiswerk, frisdrank, snoep en tanden poetsen vervangen door ernstige debatten over gamen, studeren, uitgaan, sigaretten, alcohol en cannabis en hoe die dingen al dan niet hun verdere toekomst bepalen.

Wanneer mag je dochter haar eerste pint drinken? Wat antwoord je als je kind poneert dat een jointje minder schadelijk is dan een glas wijn? Heeft het zin om preventief met je kind over drugs of alcohol te praten? En hoe begin je daar best aan? Wat moet je daar zelf over weten? En wat als je zelf niet zo’n prater bent? Wanneer wordt gamen problematisch? En wat als de papa zelf uren aan een stuk gamet?


Twee opvoedingsvaardigheden blijken voor een goede aanpak alvast belangrijk te zijn: open communicatie en grenzen stellen. Om ouders hierin te ondersteunen, is er de vorming ‘Als Kleine Kinderen Groot Worden’. Het is een eenmalige sessie voor ouders van tieners (10-15 jaar), waarin ze in groep op een interactieve manier opvoedingsvragen bespreken aan de hand van filmpjes en oefeningen. De sessie wordt begeleid door een preventiewerker en/of opvoedingsondersteuner. Centraal staat het versterken van beschermende opvoedingsvaardigheden om risicogedrag te helpen voorkomen of uitstellen.  Er zijn twee versies van de vorming: één over tabak, alcohol en drugs en één over gamen. Bij de vorming hoort ook een materiaalpakket met gadgets om aan de ouders mee te geven.


Een goede voorbereiding is het halve werk: we helpen graag bij de organisatie van de vorming.







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen