dinsdag 29 maart 2016

Moet er nog chocolade zijn?

Op 10 februari ging de campagne ‘40 dagen zonder vlees’ van start. Een hele uitdaging voor sommigen, maar niet voor mij. Ik ga al zo lang ik me kan herinneren vleesloos door het leven. Een aangepaste uitdaging dan maar: 40 dagen minder suiker.

Een hele opdracht voor mij als je weet dat ik bijvoorbeeld verzot ben op choco met een boterham en ‘brownies met graag wat extra chocolade’. In minderen ben ik niet sterk dus schrap ik maar ineens alle producten uit de restgroep uit mijn menu. En ik overtuig manlief ineens om mee te doen.

De eerste dagen zijn een beproeving, de trek in zoet blijft, maar na enkele dagen gaat het beter. Het is wel onvoorstelbaar waar overal suiker aan toegevoegd is. Je verwacht het in suikerhoudende frisdrank, snoep, koek en gebak maar het zit onder andere ook in ketchup, dressings en kant- en klare gerechten. De remedie: back to basics. Weg met kant- en klaar en alleen onbewerkte ingrediënten. Zo weet je steeds wat je op je bord krijgt

Nog meer tips:

  • Havermout met daarbij wat noten en vers fruit in plaats van de gesuikerde ontbijtgranen en krokante muesli
  • Schijfjes banaan, aardbeien of appel als zoet beleg op de boterham.
  • Snacktomaten, wortels in ‘friet’vorm, een handvol noten als knabbel tussendoor.
  • Water in plaats van frisdrank en vruchtensap.
  • Take away koffie kan een heuse suikerbom zijn. Laat de ‘speciallekes’ achterwege en drink je koffie zwart.
  • Een zelfgemaakte dressing op basis van olie of azijn

Wil je graag weten hoe het gesteld is met jouw dagelijkse suikerconsumptie? Doe de suikertest en je weet meteen hoe groot jouw liefde voor suiker is.

Erika

erika@logo-oostbrabant.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen