donderdag 12 mei 2016

Hoera! Daar is de zomer!

De eerste zon komt piepen en dan weten we allemaal hoe laat het is… 
Tijd voor barbecue!
Wat is er gezelliger dan een zonnige, warme zomerdag afsluiten met familie of vrienden? Lekker vers vlees en vis, verse slaatjes, kleurrijke groenten en lekkere sauzen, voor ieder wat wils.

Ik kan er ook echt van genieten, maar vraag mij soms toch af of het eigenlijk wel gezond is? Daarom ging ik even op zoek naar wat meer uitleg. Ik kwam terecht op de website van ‘Stichting tegen Kanker’.
Het werd mij al snel duidelijk dat er weldegelijk kankerverwekkende stoffen te vinden zijn in vlees of vis bereid op de barbecue. Gelukkig bestaan er enkele trucs om deze zoveel mogelijk te vermijden:
  1. Marineren helpt! Wanneer je vlees of vis een halfuur marineert in (olijf)olie met look en/of sjalot, citroensap of azijn, verzuur je het vlees. Dit zure milieu beschermt het vlees of de vis tegen de vorming van schadelijke stoffen. Marineren doe je best in een afgedekte kom én in de koelkast. Vermijd voedselvergiftigingen door de marinade achteraf niet als saus te gebruiken.
  2. Om er voor te zorgen dat de gerechten niet aanbranden, leg je het rooster 25 tot 40 cm boven het vuur. Als het vlees of de vis toch aangebrand is, snij je deze stukken beter weg.
  3. Om het vuur van de barbecue aan te maken gebruik je best kolen en aanmaakblokjes. Vermijd boomtakken en oude kranten of tijdschriften, omdat deze tijdens de verbranding giftige stoffen kunnen afgeven. Wacht ook lang genoeg voor je begint te bakken, zodat de vlammen verdwenen zijn en het vlees of de vis boven de witte kolen gaart. Een barbecue ‘op gas’ is natuurlijk ook een optie.

Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je oplet met de porties. De voedingsaanbevelingen voor België van de Hoge Gezondheidsraad schrijven voor dat je dagelijks slechts 75 tot 100 g vlees, vis, eieren en vegetarische vervangproducten mag eten. Dat is bij een barbecue natuurlijk niet anders.
Eén tip die ik je alvast geef: schep groenten op je bord in alle kleuren van de regenboog zodat er niet veel plaats over blijft voor het vlees.

Wist je trouwens dat vet vlees gevaarlijk kan zijn op de barbecue? Als het vet smelt en op de hete kolen drupt, kan het voor vlammen zorgen die je vlees doen aanbranden, maar ook gevaar kan veroorzaken voor de mensen rondom het toestel.

Rijst- en deegwarenslaatjes zorgen voor een frisse afwisseling op je bord, maar ook hier moet je opletten; bereid de slaatjes met veel groenten en beperk het gebruik van vettige sauzen. Kies eerder voor een lekkere light dressing of zelfgemaakte vinaigrette.

Je kan nu zelf aan de slag voor een veilige en gezonde barbecue.

Laat die zon maar komen!

Nog wat inspiratie nodig? Kijk dan zeker eens op de website van vtm-koken: http://koken.vtm.be/blog/een-lekkere-en-gezonde-barbecue-onmogelijk-5-tips-voor-een-gezonde-barbecue

Bron: http://www.kanker.be/alles-over-kanker/aantoonbaar-risico/tips-om-gezonder-te-barbecue-n

Alana
Stagiaire 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen