vrijdag 28 oktober 2016

Stress! Mijn eerste blogartikel

Een nieuwe job, spannend! Maar het brengt natuurlijk ook de nodige dosis stress met zich mee. Een gezonde dosis spanning kan zeker positief zijn, maar te veel stress is nooit goed. Te veel onrust en zenuwachtigheid kan ervoor zorgen dat je je prikkelbaar, angstig, geagiteerd of rusteloos voelt. Maar hoe zorg je er dan voor dat deze positieve stress niet ontaard in negatieve gevoelens? Juist, je moet af en toe eens volledig ontspannen.

Stressen kan ik als de beste, maar ontstressen daarentegen was nooit mijn sterkste kant. Écht ontstressen bedoel ik dan. De koekjes en het ijs wist ik meestal wel snel te vinden, maar even later was de stress weer terug. Soms zelfs erger dan voordien. In deze blog wil ik jullie mijn tips meegeven om écht te ontspannen, en dus te voorkomen dat spanning en stress zich opbouwen.

Stop even met nadenken
Ga sporten. Dit is de eenvoudigste manier om je gedachten even op nul te zetten. Tijdens het sporten focus je op wat je aan het doen bent, het hier en nu. Ook even wandelen kan al wonderen doen!

Eenvoudig gezegd: DOE in plaats van denk. Fysieke afleiding is de beste manier om je hoofd leeg te maken. Ga schilderen, musiceren, spelen met de hond. Lees een boek, luister wat muziek of kijk je favoriete serie of film. Of wie weet werkt een herfstschoonmaak wel therapeutisch voor jou ;-)


Tijd voor jezelf 

Las af en toe wat me time in. Met de nadruk op ME.

Alleen jij kan voor jezelf bepalen wat je helpt om tot rust te komen. Ik vind het heerlijk om op zondagochtend even alles aan de kant te leggen, mezelf een lekkere kop thee te maken en mijn favoriete tijdschrift erbij te nemen. Mijn beste vriendin vindt het dan weer fantastisch om zich uit te leven in de keuken en heerlijke culinaire kunstwerkjes te toveren.


Kleine momentjes
Ontstressen hoeft niet altijd een lange boswandeling of een weekendje weg te zijn. Probeer ook tijdens de dag kleine momentjes van ontspanning in te bouwen.

Zo is mijn eerste koffie ’s ochtends heilig. Een kwartiertje rust terwijl ik mijn Facebook lees.

Maar ook doorheen de dag probeer ik kleine pauzes in te lassen. Gewoon even bewuster stilstaan en genieten van je kom verse soep, of je 5 minuten concentreren op je ademhaling. Leg de dagelijkse dingen heel even naast je neer en focus je uitsluitend op jezelf.


En zo zijn er nog honderden andere manieren om te ontstressen. Belangrijk is dat je voor jezelf de juiste manier vindt hoe jij het best tot jezelf kan komen in het dagdagelijkse leven en zeker bij nieuwe, maar ook spannende uitdagingen zoals een nieuwe job.


Meer informatie en tips vind je op de website van Fit in je Hoofd.


Annelies
annelies@logo-oostbrabant.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen