dinsdag 16 mei 2017

Kokosvet: zijn hype waard?

De maand mei! Voor velen een maand om naar uit te kijken. De zon komt stilaan piepen, de terrasjes vullen zich langzaamaan en net zoals de natuur fleuren ook wij na een koude winter weer helemaal op! Of dat dacht ik toch. Met het indienen van mijn afstudeerwerk in zicht, spendeer ik tegenwoordig het meeste van mijn avonden gekluisterd aan mijn laptop. Een spijtige zaak maar wel erg belangrijk. Die terrasjes moeten voor mij dus nog even wachten!

Omdat ik niet goed tegen stilte kan, studeer of werk ik steevast met de radio op de achtergrond. Zo stond ook vorige week Q-music naar goede gewoonte weer op. In een moment van afleiding – die heb ik bij het werken voor school helaas wel vaker – hoorde ik de presentator zeggen dat het die week ‘#blogweek’ was. Wat een toeval! Net die dag kreeg ik de eer dit blogbericht op mij te nemen.

Geïnspireerd begon ik na te denken waarover ik zou kunnen schrijven. Niet eenvoudig, zo blijkt. Ik dacht terug aan mijn vorige stage en over wat er bij de mensen leeft. Daar had ik opgemerkt dat met de opkomst van voedingsgoeroes, het gegeven ‘kokosvet’ steeds meer en meer bekendheid krijgt. Maar wat is dat precies en is dat wel zo gezond zoals velen doen uitschijnen? Ik leg het hieronder kort uit.

Kokosvet is een vet van plantaardige afkomst. Het gebruik ervan wordt tegenwoordig vaak aangeraden omdat het een stabiel vet is om mee te koken. Dat betekent dat het zeer hoge temperaturen verdraagt. Wanneer we echter de samenstelling verder bekijken, merken we dat kokosvet voornamelijk verzadigde vetten bevat. Deze vetten staan er om bekend de cholesterol te verhogen en worden daarom ook wel ‘slechte vetten’ genoemd. Verzadigde vetten zijn voornamelijk terug te vinden in dierlijke producten zoals bijvoorbeeld vlees, kaas of boter. Vetten van plantaardige afkomst daarentegen bezitten de eigenschap cholesterol te verlagen en worden daarom ook wel ‘goede vetten’ genoemd. Kokos-, cacao- en palmvet vormen hier echter een uitzondering op en bevatten vooral verzadigde vetten. Het is daarom aangeraden de inname van deze vetten te beperken. Onderstaand filmpje geeft op een eenvoudige manier weer waar het verschil tussen kokosvet en andere vetten ligt.




Ook wat het standpunt van stabiliteit betreft, kunnen andere oliën een gezonder alternatief bieden. Zo bezitten maïsolie, arachideolie of zonnebloemolie bijvoorbeeld een even grote stabiliteit als kokosvet maar zijn ze door hun samenstelling van voornamelijk onverzadigde vetten, een gezondere keuze.

Tot slot nog een handige tip om na te gaan of een vet goed of slecht is: kijk naar de hardheid! Een vet dat vast is op kamer- en/of koelkasttemperatuur wijst op de aanwezigheid van verzadigde vetten. Denk bijvoorbeeld aan boter dat maar moeilijk te smeren is recht uit de koelkast. Een margarine uit een vlootje daarentegen is beter te smeren. Op deze manier herken je dus meteen dat kokosvet, welke vast te verkrijgen is, een minder goede optie is.

Hannelore
Stagiaire

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen