vrijdag 30 juni 2017

De coach van je leven(swijze)!

Vreemde titel? Nochtans heeft iedereen wel eens een duwtje in de rug nodig.


Want wist je dat volwassenen gemiddeld 8,3u per dag stilzitten? En dat slechts 40% van de Vlaamse volwassenen de beweegnorm haalt? *
Door mijn aantal stappen dagelijks te registreren, let ik erop om 10.000 stappen per dag te halen. Wat vaak niet lukt hoor, maar dankzij 30 minuten heen en terug naar het werk te fietsen, haal ik de beweegnorm wel. Of ik ga een extra toertje lopen.

Vind jij het moeilijk om 30 minuten per dag te bewegen? Kijk eens of er al een coach in je buurt is. Een coach zet je op weg naar een actiever leven! Hij of zij bekijkt hoe je dag eruit ziet, wat je interesses zijn en stelt een beweegplan op. Voor begeleiding door een coach aan een voordelig tarief heb je een verwijsbrief van je huisarts nodig. Ga daarom éérst langs bij je arts.

Hoeveel betaal je de beweegcoach?
Dat hangt van de regio af, en of je recht hebt op een statuut verhoogde tegemoetkoming of niet.

35% van de deelnemers in Leuven zijn personen met een statuut verhoogde tegemoetkoming. De deelnemerskost voor hen is gratis tot 4 euro per uur (afhankelijk van de regio). Zonder verhoogde tegemoetkoming kost het je maximum 20 euro per uur.

Deelneemster Inge verhoogde haar stappen én startte 1x per week te sporten dankzij de beweegcoach.

Het Logo ondersteunt de gemeenten om de randvoorwaarden voor zo een coach in de gemeente in te vullen. Na goedkeuring op Vlaams niveau vergoedt de overheid grotendeels de kosten van de beweegcoach. Volgende gemeenten hebben de intentie om het najaar te starten met een beweegcoach: Rotselaar, Aarschot, Begijnendijk, Tienen, Zoutleeuw, Landen, Geetbets, Kortenaken en Boutersem.

Alleszins... profiteer van de zomermaanden: kom buiten en beweeg voldoende. Sport Vlaanderen helpt jou alvast om samen met de kinderen te ravotten: ontdek het actieve zomerrecept :-)
Het hele team van Logo Oost-Brabant wenst jullie een actieve vakantie toe!



Karen
karen@logo-oostbrabant.be

* Beweegnorm = minstens 30 minuten per dag aan lichaamsbeweging (tuinieren, fietsen naar het werk, de trap nemen, …). Het half uurtje mag uiteraard opgesplitst worden in verschillende periodes van 5 of 10 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen